České firmy se bojí unijní ochrany dat. Varují, že to poškodí jejich byznys
Všechny české firmy a úřady čeká zvýšená ochrana osobních dat jejich klientů či zaměstnanců, kterou nařizují nová pravidla EU. Podle schváleného nařízení na ochranu osobních dat (GDPR) firmy musí zaručit, že nedojde k jejich zneužití. Chystané nařízení ePrivacy zase dává spotřebitelům právo souhlasu s vyžitím údajů o chování na webu.
Po nákladech spojených se startem elektronické evidence tržeb čeká české firmy − a s nimi i státní úřady − nová povinnost. Už za 15 měsíců na všechny organizace v Evropské unii včetně Česka dopadne ostré evropské nařízení, jež má za cíl zabránit únikům osobních informací jejich klientů nebo zaměstnanců.
Úřady i firmy by tak především měly začít osobní data šifrovat nebo anonymizovat, aby se z nich v případě odcizení nedala vyčíst identita konkrétní osoby. Zvýšená ochrana dat vyjde menší podniky na desítky až stovky tisíc korun, banky nebo například mobilní operátory až na miliardy.
Může se zdát, že času na přípravu do května 2018 zbývá dost. „U velkých firem však inventura jejich zacházení s osobními daty zabere nejméně rok. Nehledě na požadované nasazení technických prostředků k jejich zabezpečení,“ míní právnička Eva Škorničková.
Ta navíc připomíná, že podcenění ochrany údajů může podle nových unijních pravidel pro každou českou firmu či úřad skončit pokutou ve výši až 20 milionů eur, tedy 540 milionů korun.
Kompletní článek a také informace k dalšímu navrhovanému nařízení zde.